Bedrijven zijn verplicht de Bedrijfshulpverlening (BHV) goed te organiseren. Maar in het verleden hebben zich incidenten voorgedaan op andere plaatsen dan de werkvloer, waarbij de hulpverlening niet goed was georganiseerd en waarbij de verantwoordelijkheidsverdeling niet duidelijk was. Vooral bij kleine organisaties blijkt de noodhulp nog niet op orde.
In de toekomst moet overal waar groepen mensen samenkomen, ook al is het niet elke dag, de interne noodhulp goed geregeld zijn. Denk aan sportclubs, vrijwilligersorganisaties, scouting, kerken en kleine evenementen. Daarom krijgt de afkorting BHV een nieuwe betekenis: van Bedrijfshulpverlening naar Basishulpverlening. Bij basishulpverlening gaat het niet alleen om hulpverlening op de werkplek, maar ook om hulpverlening aan aanwezige personen in (niet-)bouwwerken. BHV’ers zijn opgeleid om het pand of terrein te ontruimen, EHBO te verlenen en beginnende brandjes te blussen. Als ambulancepersoneel, brandweer of politie erbij komen, nemen zij de regie over.
De nieuwe regeling betekent huiswerk voor veel organisaties. Daarom wordt met steun van het Ministerie van SZW een boekje uitgebracht met goede praktijken. Voorbeelden die laten zien dat Basishulpverlening echt niet ingewikkeld en duur hoeft te zijn. Is uw noodhulp goed geregeld? Heeft u simpele of creatieve oplossingen gevonden? Via de website van VeiligheidNL kunt u uw kennis en ervaring delen, waarmee u kans maakt op een van de twaalf prijzen. De hoofdprijs is een bedrag van € 4000, te besteden aan BHV. Tevens worden elf prijzen van € 250 BHV-tegoed uitgereikt.